Voor deze publicatie verzorgde ik (Daphne de Vries van Bureau Merkwaardig) de volledige vormgeving. De lopende tekst in het binnenwerk van deze tweedelige uitgave is gezet in een eigen lettertype –
Philosophie de la Frisonne – dat ik ontwikkelde in het kader van de Expert class Type design onder begeleiding van typografiedocent en letterontwerper
Frank Blokland op het
Plantin Instituut voor Typografie in Antwerpen, verbonden aan het
Museum Plantin Moretus (Unesco-werelderfgoed). In het originele woonhuis en drukkerij van de uitgeversfamilie Plantin-Moretus komt de geschiedenis van de boekdrukkunst tot leven met o.a. de oudste drukpersen ter wereld. Op het hoogtepunt was de
Officina Plantiniana een van de grootste boekdrukkerijen van Europa.
Philosophie de la Frisonne is een revival van een 16e-eeuwse letter, de Philosophie Romaine of Small Pica (ca. 1578) van de stempelsnijder Hendrik van den Keere (ca. 1540 - 1580), aangevuld met hedendaagse elementen (o.a. bold, cursief en Grieks). De originele matrijzen, stempels en drukwerk die de drukker Plantin zelf gebruikte, zijn een fantastische historische basis voor een revival. Plantin zette gedurende zijn carrière verschillende varianten in van dit formaat (ca. 9pt.), maar vanaf 1580 deze Van den Keere, de basis van
La Frisonne.
Voor de titels en tussenkopjes gebruikte ik
Seria Sans Pro van de Nederlandse letterontwerper
Martin Majoor — een eigentijdse tegenhanger die mooi aansluit bij het historische karakter van de lopende tekst in het binnenwerk.